zaterdag 12 maart 2016

Mijn manier van voorbereiden "letterbak-borduren" 12 maart 2016


Uiteraard begin ik deze week met een foto van het ingevulde vakje serviesgoed rechtsonder.
Daar was ik vorige week nog mee bezig.

Op de Facebookgroep van letterbak borduren zie ik regelmatig de vraag langskomen "hoe begin je eigenlijk?".
Dit blog wil ik laten zien hoe ik het doe, zodat het mogelijk is om hiernaar te verwijzen. Het staat ieder vrij om het op haar/zijn manier te doen, dit is er slechts een.

Tot nu toe gebruikte ik gewoon karton van verpakkings- doosjes met een witte zijde. Ik ben echter om en ga over op zuurvrij karton.

Dit is weliswaar erg prijzig, maar ik vind het resultaat zo leuk worden, dat het jammer is als over enige tijd het borduurlinnen gaat verkleuren. Eind van de week zijn wij in de buurt van de lijstenmaker en halen we een plaat op.
De komende week kan ik dus wel verder met borduren, maar ga ik geen vakjes meer vullen, want alles wat tot nu toe klaar is haal ik er weer uit en span ik opnieuw op.
Als ik het nu niet doe, dan ben ik straks zo ver dat ik er geen zin meer in heb en krijg ik later misschien spijt.
Toch heb ik vanwege de voorbeeldfoto's het vakje links, onder de schalen nog een beetje om het karton geregen en in de letterbak gezet. 

Op deze foto zie je hoe ik pas, of 
het op maat gemaakte karton in het vakje past.
Voor ik het karton in het vakje doe knoop ik er een draadje omheen zodat ik het ook weer uit het vakje kan halen. Ik probeer het zonder al teveel ruimte passend te maken, want dan blijven de borduur- 
werkjes keurig op hun plaats ook als de letterbak omvalt.  


Daarna knip ik het stukje borduurlinnen met genoeg extra ruimte om straks op te spannen.
Helemaal links zie je het doorrijgen met een gekleurde draad van de buitenrand en het midden horizontaal en verticaal.
Daarna kun je het aantal kruisjes tellen dat je in breedte en hoogte kunt borduren en kijken of het patroontje daarin past. 

Dan begint het leukste werk, het patroontje borduren in jouw eigen kleuren. Heerlijk ontspannend en vanwege het kleine formaat, zie je snel resultaat.



Als je daarmee klaar bent is het een kwestie van het karton binnen de doorgeregen buitenlijnen leggen en dan begin ik vanuit het midden met grove steken over en weer het werkje om het karton heen te spannen.

Zoals je rechtsonder ziet geef ik op de achterkant van het karton ook de middenlijnen aan en laat ik de rijgdraden in het overlappende deel zitten tot het opgespannen is. 
Kijk wel regelmatig even naar het borduurwerkje of het recht blijft, in dit stadium kun je nog wat schuiven.
Op het laatst de zijkanten omvouwen en vastzetten en klaar ben je.
Voor degenen die niet mee doen met dit project is dit misschien een beetje technisch blog geworden,
maar ik hoop toch dat jullie het leuk vinden om ook te zien hoeveel werk er eigenlijk in zit om ieder werkje keurig op zijn plaats te krijgen.
Deze week heb ik ook nog gehaakt en gebreid, wees gerust, dat komt de volgende keer weer aan bod.
Geniet van het (voorspelde) mooie weer de komende dagen, vanmiddag al lekker buiten gezeten.

7 opmerkingen:

  1. Super gaat het ook proberen๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Succes! Als je het borduurwerk wat minder diep in het vakje wilt hebben dan kun je er eerst een stukje piepschuim in doen.

      Verwijderen
  2. een hele duidelijke uitleg en ik had nog nooit van zuurvrij karton gehoord. Dat gaat het verbleken tegen en kan je alleen bij een lijstenmakerij kopen. Ik vind de jouwe erg leuk. Delfts blauw

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankjewel, ik had wel van dat karton gehoord, maar was/ben eigenwijs. Dacht het kan ook met gewoon karton, recycle ik meteen, maar zou het toch jammer vinden als het over een paar jaar lelijk wordt. Nu maar weer even in de buidel tasten en karton aanschaffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik had vergeten vraagtekens neer te zetten achter de vragen. Kan je het alleen bij de lijstenmakerij kopen????

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb zelf ook op internet gekeken, maar weet dan niet wat ik koop. Mijn plan is ook om aan de lijstenmaker te vragen als ik daar een plaat koop of hij misschien restmateriaal voor mij apart kan houden en dan voor een zacht prijsje?? Het zijn uiteindelijk maar kleine rechthoekjes die we nodig hebben.

      Verwijderen
  5. bedankt voor de moeite om antwoord te geven ik kijk uit naar je volgende borduursels. Deze zijn al zo mooi

    BeantwoordenVerwijderen