woensdag 29 maart 2017

Gratis patroon gehaakt eiermutsje, Hygge-Cal week 4-5-6 29 maart 2017


Uiteraard begin ik met een foto van de Hygge sjaal tot nu toe.
De laatste twee weken hebben we alleen heel veel toeren vasten gehaakt met aan het begin en eind twee zogenaamde 'separators' (rode slingerranden).
Deze week mag ik beginnen met de eerste helft van het middenstuk borduren.



Vorige week kreeg ik het verzoek of ik ook eiermutsjes kon haken voor Pasen. Nog niet eerder gedaan, maar deze uitdaging aangenomen.  Eerst op Pinterest ideeën opgedaan en het patroon gevonden van Atelier Valérie. Een heel eenvoudig te haken patroon, maar je moet nogal wat draadjes afhechten en onder de oortjes het mutsje inrimpelen.
Op haar manier met al wat aanpassingen  de eerste 4 gehaakt. 



Helaas moesten wij op 22 maart onze lieve poes Kaisa in laten slapen. De dierenarts zou rond 15.00 's middags thuis komen en dan wil je de hele dag dicht bij haar zijn en haar extra vertroetelen.

Tussendoor heb ik al hakend een patroon uitgedacht dat ik prettiger vind om te maken en net even meer mijn stijl. 


Deze foto is het eindresultaat (kuikentje is nog van vorig jaar).

Patroon Eiermutsje:

Oren :
toer 1: Begin met een magische ring en 6 vasten.
toer 2: In iedere steek 2 vasten haken (12 steken).
toer3: In iedere 4e steek 2 vasten haken (15 steken).
toer 4: *haak 2 vasten, in de volgende steek 2 vasten, dan weer 2 vasten* herhaal dit 3x (18 steken).
toer 5 t/m 10: 18 vasten 
toer 11: *haak 1 vaste, dan 2 vasten samenhaken*, herhaal dit 6x (12 steken).
toer 12: 12 vasten en het eerste oor afhechten.

Het tweede oor haak je op dezelfde manier maar na toer 12 niet afhechten!
Je haakt nu gewoon op dit oortje door:
6 vasten, dan 1 losse, 12 vasten op het eerste oortje (beginnend op de eerste vaste nadat je hebt afgehecht) en ondertussen de afhechtdraad meehaken, 1 vaste op de lossen en eindigen met 6 vasten op het tweede oortje. Dan ben je weer bij het beginpunt. Zelf vind ik het prettig om deze steek te markeren.


Lijfje:
toer 1: in de rondte in iedere steek 1 vaste haken (26 steken).
toer 2: *in de eerste steek 2 vasten, in de volgende 5 steken 1 vaste, dan weer 2 vasten in de volgende steek, daarna in de volgende 6 steken 1 vaste*,  herhaal nu van * tot * (30 steken).
toer 3: 30 vasten
toer 4:*in de eerste 2 steken 1 vaste, dan in de volgende steek 2 vasten, daarna in de volgende 2 steken 1 vaste*, herhaal dit 6x (36 steken).
toer 5: 36 vasten
toer 6: haak in iedere 6e steek 2 vasten (42 steken).
toer 7 t/m 12: 42 vasten.
toer 13: haak in de eerste 13 steken 1 vaste, wissel van kleur (wit) en haak een bobbelsteek (5 stokjes in een steek samenhaken), wissel de kleur terug maar knip de draad van de bobbel niet af, en haak de toer verder (42 steken).
toer 14: haak in de eerste 24 steken een vaste (neem de witte draad van de bobbel vanaf steek 13 mee) en hecht af met een halve vaste, nu haak je 42 vasten met wit.

Randje:
Hiervoor zijn diverse variaties te bedenken.
1-Je kunt het randje strak laten met deze ene toer in wit, eventueel nog een witte toer vasten erop haken.
2-De volgende toer een picot haken: *1vast-3 lossen-1vaste in de eerste losse-1 vaste*, herhalen.
3-De volgenden toer golvend haken: *in de eerste steek een halve vaste, in de volgende steek haak je 1 vaste-1 half stokje-1vaste, in de volgende steek een halve vaste*, dit herhalen.

Aan het eind van de door jou gekozen toer draad afhechten. Dit is de enige draag die je ven met een (stop)naald weg moet werken. De andere draden zijn al hakend meegenomen.
Nog even een leuk lintje opzoeken en om een van de oortjes strikken, Klaar! 


Tip bij het meerderen:
Wat mij altijd een beetje dwarszit zijn de 'gaatjes' die je in het haakwerk ziet als je meerdert. Door het haken van twee vasten in een steek maak je het gaatje voor het oog iets groter. Daarop bedacht ik het volgende: haak de eerste vaste in de voorste lus van de steek en de tweede vaste door beide lussen.
Mij bevalt dit goed, altijd het proberen waard toch?

Nu stap ik over op mijn handwerkstoel met een kop thee en maak een begin van het middenstuk van de Hygge, week 7.

2 opmerkingen:

  1. Wat een leuke blog, en wat wordt je hygge mooi! Ik ga ook snel weer verder, zodat ik het middenstuk kan starten!

    Groetjes,
    Sietske (Siets aan de Haak)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nu al weer de tweede week bezig met het borduren van het middenstuk, wat een heerlijk project is dit! Geniet jij hier ook zo van?

    BeantwoordenVerwijderen